富山大学工学部案内
7/48

学生の主体的学習態度の育成と、学修効果を飛躍的に向上させるために、独自の富山大学モデルのAdvanced-Active-Learningを提案して実施しています。富山大学モデルのアクティブラーニングの特長は、一番目に4つの学習の相乗効果による循環式アクティブラーニングであること。これは、グループで4つのActive-Learningである「Group-Learning」(グループで討論)、「Self-Learning」(自分で実践)、「Pair-Learning」(相互に教え合う)、「Presentation-Learning」(学修成果を発表)を循環させて実施することにより、専門知識の定着や創造力、問題発見・解決能力の向上が期待できます。二番目に産学連携により理論と実践を融合させたアクティブラーニングであること。これは、グループ学習の際に、企業から講師を招聘して、製品開発プロセス、コスト、信頼性等、ものづくり実践力に関するアドバイスを受けることにより、理論だけではなく実践力も修得することを図っています。三番目に質の保証を組み合わせたフィードバック式アクティブラーニングであること。これは、学修成果を発表する際に、学生・教員・企業の3者がルーブリックを用いて能力評価を実施しますが、その結果を学生にフィードバックすることにより、学生の能力を飛躍的に向上させることができます。The University of Toyama proposes “Advanced-Active-Learning” originally designed by us and performs it to improve students’ active learning manner and to enhance the learning effect remarkably. The first notable feature of our “Advanced-Active-Learning” is the circulation style by synergistic effect of 4 learning methods. Students practice the cycle of these 4 learning methods in groups ; Group-Learning, Self- Learning, Pair-Learning, and Presentation-Learning. This circulation style is expected to help students master specialized knowledge and to improve their creativity and problem-defining and solving skills. Secondly, our active learning is the fusion of theory and practice by industry-academia partnership. During the Group-Learning, students get opportunity to talk to a corporate lecture and receive advices on manufacturing related practical skills such as product development process, cost management, and reliability. Students are expected to learn not only the theory but also the practical skills. Thirdly, our “Advanced-Active-Learning” has a feedback system combined with quality assurance. When students present their learning outcomes, the three parties (students, teacher, and company) evaluate the abilities by scoring rubric. Students improve their abilities drastically by getting feedback. 富山大学モデル アクティブラーニングの特長Characteristics of Our Active Learning❶ ❷ ❸ ❹ ❺クリエーションスペースでのグループ学習Creation space❻ ❼ ❽ ❾ 形の異なる机の組み合わせにより様々なアクティブラーニングが可能なプロジェクト企画スペースProject planning space101112Group-Learning教員(大学・企業)のアドバイスAdvices from instructorPresentation-Learning教員(大学・企業)のアドバイスAdvices from instructorEvaluation❶グループで討論4つの学習の相乗効果Synergistic effect of 4 learningDiscuss in a groupSelf-LearningPair-Learning❷自分で実践Experience for oneself❸相互に教え合うSupport each other❹学修成果を発表能力を評価Presentation of learning outcomes●4つの学習の相乗効果による循環式 アクティブラーニング Circulation style by synergistic effect of 4 leaning methods●産学連携により理論と実践を融合させた アクティブラーニング Fusion of theory and practice by industry-academia partnership●質の保証を組み合わせたフィードバック式 アクティブラーニング Feedback style combined with quality assurance能力評価結果をフィードバックFeedback of ability evaluation循環式アクティブラーニングCirculation style active learning企業講師のアドバイスAdvices from corporate lectureフィードバック式アクティブラーニングFeedback style active learning専門知識・実践力の定着Fixing specialized knowledgeand practical skills産学連携型アクティブラーニングIndustry-Academia active learning総合教育研究棟Education and Research Building富山大学工学部で学ぶつよみ5

元のページ  ../index.html#7

このブックを見る